بهترین و بدترین غذاها در صبحانه


 

بهترین و بدترین غذاها در صبحانه

 

یکی از مهمترین وعده های غذایی که نباید به هیچ عنوان فراموش شود خوردن صبحانه است.اما خردن هر غذایی را نباید به عنوان صبحانه تلقی کرده و از ارزش سلامتی آن بکاهیم.

 

اهمیت زیاد خوردن صبحانه به دلیل بهبود عملکرد مغز و جلوگیری از افت قند خون است. از مهم ترین دلایلی که متخصصان تغذیه بر خوردن صبحانه تاکید می کنند، مطالعاتی است که نشان می دهد صبحانه موجب افزایش توانایی حل مساله، تمرکز بیشتر و داشتن تفکری خلاق در فرد می شود.

سوخت اصلی بدن در مهم ترین وعده غذایی یعنی صبحانه باید به شکلی مناسب تأمین شود تا در وعده های بعدی، بتوانید با تمدید انرژی تان، بیشترین بهره وری را برای بدنتان به ارمغان آورید. صبحانه با وجود چنین نقش مهمی وعده غذایی حذف شده خیلی از افراد است. دانش آموزان یا کارمندان معمولاً آن را حذف می کنند و خیلی از مادران نمی دانند چه صبحانه ای به فرزندشان بدهند تا سالم و مغذی باشد. ما به شما خوراکی های مفیدی را پیشنهاد می کنیم که در وعده صبحانه می توانند مورد استفاده تان قرار گیرند.

 

 

فواید مصرف صبحانه برای بدن

صبحانه مناسب شامل دو یا سه برش نان از انواع غلات، حدود 5 گرم کره و کمی عسل یا مربا است. پروتئین مورد نیاز بدن را در وعده صبحانه، می توانید از طریق مصرف شیر و پنیر تأمین کنید. اگر به شیر حساسیت دارید یا میانه تان با پنیر خوب نیست، ماست را جایگزین کنید. ماست میوه ای و ماست بستنی گزینه هایی هستند که می توانید جایگزین شیر کنید. برای صبحانه حق تقدم با دانه های سبوس دار و پروتئینی است. گردو، دارچین، نوشیدنی سویا یا شیر بدون چربی و میوه هم بهترین گزینه های یک صبحانه سالم هستند. اگر دارچین را به چای یا مربای کم شیرینتان اضافه کنید برای تنظیم قند خونتان خوب است.

 

 وقتی میلی به صبحانه نداریم

 

شاید تجربه کرده باشید وقت هایی که صبح خیلی زود از خواب بیدار می شوید، معمولاً اشتهای خوردن صبحانه ندارید. علتش این است که صبح های زود، بدن هورمونی به نام کورتیزول ترشح می کند که باعث بالا رفتن قند خون و کاهش اشتهای صبحگاهی می شود. هر چند که این وضع در کودکان و نوجوانان بیشتر به چشم می خورد اما به هر حال، بد نیست بدانید که وقتی ما صبحانه کافی نمی خوریم، بدنمان احساس کمبود می کند و به صورت خودکار عمل ذخیره سازی را انجام می دهد و در کنار آن، ولع فرد برای خوردن وعده ناهار، بیشتر می شود بنابراین شرایط ابتلا به اضافه وزن و چاقی، به سادگی برای شما به وجود می آید.

 

دانشمندان بهترین زمان صرف صبحانه را بین ساعت 9 تا9:30  می دانند. اگر صبح ها میل به خوردن صبحانه ندارید، سعی کنید صبحانه متفاوت و متنوعی فراهم کنید. مثلاً یک واحد میوه یا آبمیوه طبیعی بخورید، کمی کنجد عسلی میل کنید یا نان صبحانه تان را تست شده مصرف کنید. به هر طریقی که می توانید اشتهای صبحانه خوردن را در خود تحریک کنید چون 20 درصد از انرژی روزانه شما از همین وعده تأمین می شود.

 

خوردن این غذاها در صبحانه ممنوع

 

صبحانه سنتی ما ایرانی ها، نان و پنیر و چای شیرین است که کنار هم یک ترکیب سالم و مغذی را تشکیل می دهند. اما اگر خواستید تنوعی در صبحانه ایجاد کنید بهتر است سراغ این مواد نروید:

 

سوسیس و کالباس :

گوشت های فرآوری شده و چاشنی های مورد استفاده بر روی آنها با بیماری های قلبی و سرطان روده بزرگ مرتبط هستند. بهتر است آنها را از همه وعده های غذایی خود حذف کنید و بیشتر از ماهی یک بار سراغشان نروید.

 

 

 

کورن فلکس : 

 اگر چه خیلی ها طرفدار کورن فلکس ها هستند اما باید بدانید که رنگ ها و مواد شیمیایی استفاده شده در کورن فلکس ها مضر است و می تواند باعث بیش فعالی کودکان یا چاقی آنها شود.

 

شیرینی و کیک :

مواد غذایی مثل شیرینی دانمارکی، رول دارچین و نان های شیرین و برشته شده، کالری و چربی بالایی دارند که باعث می شوند شما به خاطر حجم کم شیرینی ها سیر نشوید اما در عوض کالری زیادی را دریافت کنید.

 

برای صبحانه این ها را بخورید

 

به جای مواد مضری که در بالا گفتیم، می توانید یکی از مواد زیر را انتخاب کرده و بر اساس نیاز بدنتان به میزان کالری دریافتی، حجم آنها را کم یا زیاد کنید:

 

یک کاسه عدسی کم چرب

 

نان سبوس دار با یک قاشق کره بادام زمینی :

کره بادام زمینی مقوی، سالم و سرشار از پروتئین و املاح ضروری بدن است و چربی های «خوب» اشباع نشده دارد.

 

یک تا 2 عدد تخم مرغ عسلی :

تخم مرغ به ویژه در قسمت سفیده، سرشار از پروتئین است. یعنی همان چیزی که شما برای یک روز پرانرژی و سالم نیاز دارید!

 

یک لیوان شیر کم چرب همراه خرما :

شیر کم چرب پروتئین و کلسیم روزانه شما را تأمین می کند و خرما هم دارای آهن و قند مفید است. همچنین کالری این صبحانه شما را تا زمان ناهار سیر نگه می دارد.

 

املت بسیار کم چرب همراه با نان سبوس دار

 

پنیر کم چرب و کم نمک همراه نان سبوس دار

 

یک لیوان آب پرتقال همراه یک عددتخم مرغ عسلی

 

در ادامه کشورهایی را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم که مقاصدی عالی برای عاشقان صبحانه محسوب می‌شوند، این کشورها به داشتن صبحانه‌هایی لذیذ و شاهانه معروف هستند.

 

1.صبحانه در کره جنوبی

صبحانه در کره به معنای وعده‌ای پر از مایعات است. در حقیقت قائده‌ی کلی این است که هر آنچه در هنگام صبح بخورید، صبحانه به حساب می‌آید. صبحانه باید شامل موادی باشد که اگر ساعات ناهار یا شام تغییر کرد، انرژی لازم فرد را تامین کند. یک ظرف برنج، یک کاسه سوپ (اغلب سوپ خیار)، ماهی و سبزیجات پایه‌های ثابت یک صبحانه‌ی کره‌ای هستند.

 

با وجود این که افراد بسیاری علاقه‌مند هستند که صبحانه‌ی خود را سریع میل کنند و مشغله‌ی زیادی در روز دارند، صبحانه‌های ساندویچی نیز در کره رواج پیدا کرده‌ است. این نوع صبحانه‌ها حاوی موادی چون تخم مرغ، کلم و شکر قهوه‌ای هستند. بله همانطور که ملاحظه می‌کنید هیج محدودیتی برای طعم مواد غذایی در صبحانه‌های مردم کره‌ی جنوبی وجود ندارد، آنها طعم‌های شور و شیرین را در کنار هم میل می‌کنند.

 

 

2.صبحانه در ترکیه

وقتی بحث بهترین صبحانه در جهان به میان می‎آید و نام کشور ترکیه به میان می‌آید، افراد بسیاری تسلیم شده و مردم این کشور را به عنوان برترین دارندگان صبحانه در دنیا می‌پذیرند. شاید بسیاری از شما عزیزان نیز میزهای صبحانه‌های مجلل مردم در کشور ترکیه را دیده باشید. می‌توان گفت که یک بوفه‌ی کوچک صبحانه در کشور ترکیه شامل خوراکی‌هایی چون انواع مربا، نان، زیتون، پنیر، کره، عسل، خیار تازه و قطعه قطعه شده گوجه فرنگی، تخم مرغ آب پز شده و نیمرو است؛ اما هنوز هم این صبحانه کامل نیست تا این که خوراکی‌های لذیذی چون یک ظرف سوسیس سرخ شده، املت و سبزیجات آبپز شده به میز صبحانه اضافه شود. اگر شما هم تجربه چشیدن صبحانه در کشور ترکیه را دارید، خاطرات و نظرهای خود را با ما در میان بگذارید.

 

3.صبحانه در کشور ژاپن

در ژاپن، صبحانه با یک ظرف برنج آغاز می‌شود. سوپ، تخم مرغ آبپز، سس سویا، ماهی و انواع ترشیجات از دیگر خوراکی هایی هستند که می‌توانید آنها را در هنگام صبحانه در کشور ژاپن مشاهده کنید. ژاپنی‌ها سعی دارند تا همانند پیشنیان خود صبحانه‌هایشان را تدارک ببینند به همین خاطر خوراکی‌هایی چون گوشت خوک، پنکیک و انواع غلات نیز در وعده صبحانه‌ی آنها به چشم می‌خورد. یک نان شیرین و یک فنجان قهوه نیز صبحانه مردم ژاپن را تکمیل می‌کند.

 

4.صبحانه در انگلیس

شاید شما هم طعم خوش صبحانه‌های انگلیسی را چشیده باشید زیرا در منوی بسیاری از رستوران‌های ایران نیز صبحانه‌ی انگلیسی دیده می‌شود. نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که صبحانه‌های انگلیسی به هیچ وجه سالم نیستند زیرا انواع خوراکی‌های سرخ شده در روغن در آن وجود دارد. بیکن، سوسیس سرخ شده، نیمرو، قارچهای سرخ شده، گوجه فرنگی کبابی یا گوجه فرنگی سرخ شده، کره  یا پنیر کبابی، پودینگ سیاه، لوبیای پخته شده و گاهی اوقات سیب زمینی سرخ شده و کلم از غذاهایی هستند که در یک صبحانه انگلیسی یافت می‌شوند. انگلیسی‌ها در انتهای صبحانه‌ی خود یک فنجان چای یا قهوه نیز میل می‌کنند.

 

 

5.صبحانه در بلغارستان

اگر قصد صرف صبحانه در کشور بلغارستان را دارید، مطمئن باشید که حتما باید از رژیم خود صرفه نظر کنید. نانهای داغ و روغنی، کره، شکر، پنیر خامه‌ای، ظرف شیرینیهای رنگارنگ، تخم مرغهایی که با روشهای گوناگون پخته شده‌اند، ماست، ذرت و نوشیدنی‌های سنتی بلغارستان برخی از خوراکیهای پرطرفدار در صبحانه‌های آنان محسوب می‌شود. توصیه می‌کنیم که وعده صبحانه را در سفرهایتان به کشور بلغارستان از دست ندهید.

 

 

6.صبحانه در ایران

بله صبحانه‌های ایرانی نیز در فهرست لذیذترین صبحانه‌های دنیا قرار دارند. حلیم به تنهایی یک صبحانه‌ی کامل، سالم و در عین حال خوشمزه است که ایرانیان بسیاری طرفدار آن هستند. حلیم را با چاشنی‌هایی چون شکر، نمک، دارچین، پودر نعناع، آب لیمو و... میل می‌کنند که برای گردشگران خارجی بسیار جالب است. همچنین نان، پنیر و چای نیز اعضای جدا نشدنی صبحانه‌های ایرانی هستند. از دیگر خوراکی‌های لذیذ صبحانه‌های ایرانی می‌توان از کره، خامه، پنیر خامه‌ای، مربا، املت و نیمرو نام برد.

 

 

7.صبحانه در ونزوئلا

مردم ونزوئلا غذای جذابی در صبحانه‌هایشان سرو می‌کنند که کرامپتز crumpets یا همان کچاپز نام دارد. این خوراکی خمیری از آرد ذرت است که آن را مانند پنکیک تهیه می‌کنند و در آخر شهد خوش طعمی به آن می‌افزایند. این خوراکی به همراه کره، پنیر، مربا یا گوشت خوک خورده می‌شود و از غذاهای سنتی ساکنان ونزوئلا به شمار می‌آید.

 

 

8.صبحانه در مکزیک

غذاهای مکزیکی در سراسر دنیا پرطرفدار هستند. اگر به مکزیک سفر کنید، در وعده صبحانه یک غذای خاص به اسم چیلاکیولز برایتان سرو خواهد شد. این غذا ریشه دیرینی در مکزیک دارد و حاوی آرد ذرت، سالسا، آووکادو و... است. این غذا را به همراه موادی چون پنیر، پیاز، تخم مرغ و گوشت سرو می‌نمایند. در برخی از مناطق مکزیک دیده شده که در صبحانه انواع سبزیجات نیز سرو شود.

 

 

9.صبحانه در تایلند

صبحانه در تایلند تنوع زیادی دارد اما یکی از خوراکی‌های محبوبی که در این وعده‌ی غذایی سرو می‌شود، جاک نام دارد که می‌توان گفت یک کیک برنج است که بی‌شباهت به فرنی نیست. این غذا در بسیاری از کشورهای آسیای شرقی طبخ می‌شود و اگر آن را به صورت سنتی پخته باشند، داخلشان یک تخم مرغ کامل نیز قرار می‌دهند. گوشت خوک یا گوشت گاو منجمد، پیاز تازه، سیر سرخ شده، زنجبیل خرد شده و ترشی نیز از دیگر موادی هستند که در صبحانه‌ی مردم تایلند به چشم می‌خورند.

 

 

10.صبحانه در سنگاپور

به‌راستی بهترین صبحانه در سنگاپور چیست؟ پاسخ دادن به این سوال آسان نیست زیرا در سنگاپور صبحانه، وعده‌ای کاملا متفاوت از ناهار و شام است و غذاهای بسیار متنوعی در این وعده سرو می‌کنند. برای مثال سوپ رشته یا نودل و برنج از غذاهای محبوب هستند؛ اما اگر بخواهیم یکی از برترین و خاصترین غذاهایی که در صبحانه‌های سنگاپور یافت می‌شود را به شما معرفی کنیم باید از کایا تُست نام ببریم. کایا تست نان تست است که داخل آن موادی چون نعناع، نارگیل شیرین، تخم مرغ و سس سویا قرار می‌دهند. مردم سنگاپور اغلب صبحانه‌ی خود را با یک فنجان قهوه به پایان می‌رسانند.