پیشگیری و درمان کرونا ویروس؛ بهترین خوراکی‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن


پیشگیری و درمان کرونا ویروس؛ بهترین خوراکی‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن

 

 

این روزها که صحبت‌ها و حدس و گمان‌ها و البته اپیدمی بیماری‌هایی مثل کروناویروس جدید و انواع آنفولانزای فصلی و جدید در جهان و البته در ایران داغ است مدام این توصیه به گوش می‌رسد که سیستم ایمنی بدن‌تان را تقویت کنید. در واقع در صورتی که شما یک سیستم ایمنی قوی و بدون نقص داشته باشید حتی در صورت ابتلا به علائم کروناویروس یا انواع آنفولانزا خطر جدی شما را تهدید نمی‌کند و می‌توانید به سلامت درمان این دوره بیماری را بگذارنید. اما برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس و سرماخوردگی چه کنیم؟ صرف خوردن ویتامین C طبیعی کافی است؟ کدام غذاها سرشار از ویتامین C هستند و بدن را در برابر ابتلا به انواع بیماری‌های مقاوم می‌کنند. در مورد ۱۵ ماده غذایی سرشار از ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی بدن جهت پیشگیری و درمان بیماری کرونا ویروس (انواع مختلف آن) و همچین پیشگیری و درمان آنفولانزا فصلی و آنفولانزا جدید از سایت پزشکی Health Line در مجله کوروش بخوانید.

 

 

 

انواع مرکبات

 

 

 

اغلب افراد هم برای پیشگیری از ابتلا به انواع آنفولانزای فصلی و جدید و حالا در روزهای اخیر برای پیشگیری از احتمال ابتلا به کرونا ویروس یا حتی بعد از ابتلا، برای درمان آن به ویتامین C متوسل می‌شوند. دلیل این امر کمک به بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن البته به همراه داروهای تجویزی بعد از مراجعه به پزشک است. در اینجا تمام آنچه که در مورد علائم و نشانه‌های کرونا ویروس و تمهیدات لازم در صورت ابتلا به بیماری را برای شما گفته‌ایم. اما اگر بخواهید یک درمان دم دستی بسیار موثر و قوی را امتحان کنید انتخاب نخست قطعا ویتامین C است. اما دلیل اصلی این ایده چیست؟ حقیقت این است که ویتامین C باعث افزایش تولید گلبول‌های سفید یعنی گلبول‌هایی که برای مبارزه با عفونت‌ها مهم هستند.

 

مرکبات سرشار از ویتامین C برای پیشگیری و درمان بیماری کرونا ویروس و انواع آنفولانزا عبارتند از:

 

گریپ فروت

 

انواع پرتقال

 

نارنگی

 

لیمو

 

لیموترش سبز

 

کلمنتین

 

از آنجا که بدن ویتامین C را تولید یا ذخیره نمی‌کند، برای حفظ سلامت بدن به مصرف ویتامین C به صورت روزانه نیاز دارید. تقریباً تمام مرکبات سرشار از ویتامین C هستند و به دلیل تنوع آن‌ها می‌توان به راحتی به هر وعده غذایی‌تان این ویتامین را اضافه کند. برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان و بزرگسالان خوردن انواع مرکبات به صورت میوه و آبمیوه طبیعی را حتما در رژیم غذایی روزانه قرار دهید.

 

 

 

انواع فلفل قرمز

 

 

اگر فکر می‌کنید فقط مرکبات دارای بیشترین میزان ویتامین C بیش از هر میوه یا سبزی دیگری هستند بهتر است یک تجدید نظر در این عقیده بکنید. انواع فلفل قرمز دلمه‌ای یا فلفل قرمزهای تند و شیرین دیگر در گونه‌های مختلف حاوی دو برابر ویتامین C نسبت به مرکبات است. انواع فلفل قرمز همچنین منبع غنی بتا کاروتن هستند. علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن در درمان و پیشگیری بیماری‌هایی مثل آنفولانزا فصلی و جدید، ویتامین C ممکن است به حفظ سلامت پوست کمک کند. بتا کاروتن هم به سلامتی چشم و پوست شما کمک می کند.

 

 

 

کلم بروکلی

 

 

کلم بروکلی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی فوق‌العاده است. کلم بروکلی با داشتن ویتامین‌های A،C  و E و همچنین بسیاری آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر فراوان، یکی از سالم‌ترین سبزیجاتی است که می‌توانید به عنوان یک غذای سالم و سرشار از مواد غذایی مفید روی میز شام و ناهار بگذارید. خبر خوب این است که می‌توانید کلم بروکلی را کمی هم بپزید و مطمئن باشید که خواصش را از دست نمی‌دهد. اگر به دنبال راه‌های درمان و پیشگیری بیماری کرونا ویروس یا انواع آنفولانزای فصلی و جدید هستید حتما کلم بروکلی را که این روزها قیمت مناسبی هم در میادین میوه و تره‌بار دارد در برنامه غذایی روزانه‌تان جا دهید.

 

 

 

سیر

 

 

سیر تقریباً در همه آشپزخانه‌های دنیا برای طبخ انواع غذا حضوری پر رنگ دارد. این ماده غذایی پر از خاصیت شاید هم بو و طعمی به غذا اضافه کند که برای برخی خوشایند نیست اما برای سلامتی شما یک ضرورت است. تمدن‌های اولیه بشر ارزش سیر را در مبارزه با انواع عفونت‌ها تشخیص داده بودند و به کرات از آن استفاده می‌کردند. به عقیده پزشکان سیر ممکن است به کاهش فشار خون و کند شدن سختی شریان‌های مهم قلب هم کمک کند. به نظر می‌رسد خواص تقویت کننده سیستم ایمنی سیر از غلظت سنگین ترکیبات حاوی گوگرد مانند آلیسین ناشی می‌شود و این یک خبر خوب برای پیشگیری و درمان تکمیلی و جانبی بیماری کروناویروس و انواع آنفولانزا است.

 

 

 

زنجبیل

 

 

 

زنجبیل یک ماده غذایی دیگر برای پیشگیری و درمان عفونت‌های ویروسی است. زنجبیل به کاهش التهاب کمک می‌کند، که همین امر می‌تواند به کاهش گلودرد و سایر بیماریهای التهابی ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا و ابتلا به انواع مختلف ویروس کرونا کمک کند. زنجبیل همچنین در کاهش حالت تهوع هم موثر است. از زنجبیل در شیرینی‌پزی و برای پخت انواع کیک و دسر هم استفاده می‌شود دلیلش هم این است که زنجبیل سرشار از یک ماده تند و خوش طعم به نام کپسایسین است. علاوه بر این به نقل از منابع قابل اعتماد، زنجبیل ممکن است به کاهش درد مزمن کمک کرده و دارای خواص کاهش دهنده کلسترول هم هست.

 

 

 

اسفناج

 

 

 

اسفناج یک بمب سبز بسیار قوی برای تقویت سیستم ایمنی بدن شماست. علت حضور اسفناج دراین لیست نه تنها خاطر سرشار بودنش از ویتامین C است، بلکه دارای آنتی اکسیدان‌ها و بتا کاروتن های زیادی نیز هست که به احتمال زیاد توانایی ضد عفونی کردن و تقویت سیستم ایمنی بدن را در این سبزی مفید بالا می‌برد. اسفناج هم مثل کلم بروکلی حتی اگر کمی پخته شود هم مواد مغذی خود را حفظ می‌کند. از سوی دیگر پخت سبک و ملایم اسفناج ویتامین A آن را تقویت می‌کند و باعث می‌شود مواد مغذی دیگر از اسید اگزالیک آزاد شوند.

 

 

 

ماست

 

 

 

ماست پروبیوتیک بخورید. محققان در سال‌های اخیر متوجه شده‌اند که ماست پروبیوتیک و دیگر محصولات تهیه ‌شده از ماست می‌توانند سلول‌های تولیدکننده سیتوکین (Cytokine) را در روده افزایش دهند و از همین طریق به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند. سیتوکین پروتئین‌هایی هستند که توسط گلبول‌های سفید ساخته م‌ شوند. سیتوکین‌ها در پاسخ ایمنی، التهابی و خونسازی نقش تنظیم کننده دارند. حتی بعضی از مطالعات نشان ‌دهنده آن هستند که اضافه کردن ارگانیسم‌های پروبیوتیک در دوران نوزادی به بدن نوزاد، می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های ناشی از ضعف سیستم ایمنی در دوران کودکی جلوگیری کند.

 

ماست همچنین می تواند منبع خوبی برای ویتامین D باشد ، بنابراین سعی کنید ماست‌های تقویت شده با ویتامین D را انتخاب کنید. ویتامین D به تنظیم سیستم ایمنی بدن کمک می کند و به نظر می‌رسد دفاع طبیعی بدن ما در برابر بیماری ها را تقویت می‌کند.

 

 

 

انواع بادام

 

 

ویتامین E هم می‌تواند از ابتلا به انواع ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا پیشگیری کند به همین دلیل در رده‌ی دوم بعد از ویتامین‌ C قرار می‌گیرد. اما ویتامین E بیشتر به تقویت یک سیستم ایمنی سالم کمک می‌کند. ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است، به این معنی که نیاز به چربی دارد تا به درستی جذب شود. انواع آجیل و مغزها مثل انواع بادام سرشار از ویتامین E هستند و همچنین چربی‌های سالم دارند. ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار که تقریباً شامل ۴۶ عدد بادام پوسته پوسته شده است، تقریباً ۱۰۰ درصد از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین E را تأمین می‌کند.

 

 

 

زردچوبه

 

 

در روزهای شیوع آنفولانزا و سرماخوردگی و حالا که بحث علائم کرونا ویروس داغ است در آشپزی برای مصرف زردچوبه حسابی دست و دلباز باشید.  زردچوبه علاوه بر این‌که در درمان عفونت‌های ویروسی موثر است، سالهاست که به عنوان یک ماده خوراکی ضد التهاب در معالجه هر دو آرتروز و آرتریت روماتوئید مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین تحقیقات پزشکی نشان می‌دهد که غلظت بالای کورکومین که عامل رنگ زرد این ادویه است می‌تواند به کاهش آسیب های عضلانی ناشی از ورزش هم کمک کند.

 

 

چای سبز

 

 

چای سبز مملو از فلاونوئیدها است که نوعی آنتی اکسیدان محسوب می‌شوند، آنتی‌اکسیدان‌ها هم که برای تقویت سیستم ایمنی بدن از نان شب واجبترند. ماده موجود در چای سبز موسوم به «پلی فنول» عامل تمامی خواص ضد سرطانی و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن در این ماده غذایی است. از سوی دیگر Catechin و ویتامین C آنتی اکسیدان‌های شناخته شده هستند. چای سبز حاوی هر دو یعنی کاتچین و ویتامین C است. چای سبز همچنین منبع خوبی از اسید آمینه L-theanine است. L-theanine ممکن است در تولید ترکیبات ضد میکروب در سلول‌های T شما کمک کند.

 

 

 

پاپایا

 

 

پاپایا میوه‌ای استوایی که سرشار از ویتامین C است. شما می توانید ۲۲۴ درصد از مقدار ویتامین C که روزانه توصیه می شود را در یک پاپایا پیدا کنید. پاپایا همچنین یک آنزیم هضم کننده به نام پاپائین دارد که دارای اثرات ضد التهابی است. پاپایا مقادیر مناسبی از پتاسیم، ویتامین‌های گروه B و فولات دارد که همگی برای سلامت کلی شما مفید هستند.

 

 

 

کیوی

 

 

کیوی هم مثل پاپایا به طور طبیعی سرشار از مواد مغذی ضروری برای تقویت سیستم ایمنی بدن از جمله فولات، پتاسیم، ویتامین K و ویتامین C است. ویتامین C گلبول‌های سفید خون را برای مقابله با عفونت تقویت می‌کند، در حالی که سایر مواد مغذی کیوی عملکرد ساختار کلی بدن را بهبود می‌بخشد.

 

 

 

سوپ مرغ

 

 

همان زمان هم که کودک بودیم به محض بروز اولین نشانه‌ها و علائم سرماخوردگی و آنفولانزا آماده کردن یک سوپ مرغ داغ و خوشمزه اولین چیزی بود که به ذهن مادرها می‌رسید. اما صرف‌نظر از خوشمزه بودن سوپ مرغ، مصرف آن واقعا به بهبود علائم سرماخوردگی کمک می‌کند. از همه مهم‌تر این‌که در وهله اول از ابتلا به بیماری در شما محافظت می‌کند. طیوری مثل مرغ و بوقلمون سرشار از ویتامین B-6 هستند. حدود ۹۰ گرم گوشت بوقلمون یا گوشت مرغ حاوی ۴۰ تا ۵۰ درصد از مقدار توصیه شده روزانه B-6 شماست.

 

ویتامین B-6 در بسیاری از واکنش‌های شیمیایی که در بدن اتفاق می‌افتد، نقش مهمی دارد. همچنین وجود آن برای تشکیل گلبول‌های قرمز جدید و سالم بسیار مهم است. سوپ پای مرغ هم یک غذای بی‌نظیر است. سوپ پای مرغ حاوی استخوان های پای مرغ است که سرشار از ژلاتین  کندرویتین و سایر مواد مغذی برای بهبود دستگاه گوارش بدن و پیشگیری و درمان بیماری کرونا ویروس از طریق تقویت سیستم ایمنی بدن است.

 

 

 

تخمه آفتابگردان

 

 

 

تخمه آفتابگردان سرشار از مواد مغذی از جمله فسفر، منیزیم و ویتامین B-6 است. این مغز بسیار مفید و مغذی برای بدن از نظر ویتامین E هم یک آنتی اکسیدان قدرتمند و بسیار غنی است. همان‌طور که گفتیم ویتامین E در تنظیم و حفظ عملکرد سیستم ایمنی از اهمیت بالایی برخوردار است. غذاهای دیگر با مقادیر زیادی ویتامین E شامل آووکادو و سبزیجات برگ تیره هستند.

 

 

 

انواع خرچنگ، میگو و صدف

 

 

 

صدف، میگو و خرچنگ سرشار از روی هستند. روی یا همان زینک معمولا به اندازه بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر مورد توجه قرار نمی‌گیرد، اما بدن ما به آن احتیاج دارد تا سلول‌های ایمنی بدن بتوانند طبق وظیفه‌ای که به آن‌ها سپرده شده عمل کنند. برای آقایان بالغ مصرف روزانه ۱۱ میلی گرم و برای خانم‌ها روزانه ۸ میلی گرم روی کافی است. مصرف بیش از حد روی هم روی عملکرد سیستم ایمنی بدن اثر عکس می‌گذارد پس رعایت دوز مناسب مصرف ضروری است.